< Προηγοýμενη

 

 


 

ΜπÝνζαμιν ΦρÜνκλιν
(17 Ιανουαρßου 1706 – 17 Απριλßου 1790)
300 χρüνια απü τη γÝννησÞ του
 
Ο Βενιαμßν Φραγκλßνος (üπως Ýχουμε συνηθßσει να τον αποκαλοýμε ελληνικÜ) γεννÞθηκε στη Βοστþνη της ΜασσαχουσÝττης στις 17 Ιανουαρßου του 1706 και πÝθανε στη ΦιλαδÝλφεια της ΠενσυλβÜνια. ¹ταν γιος του ΤζοζÜια ΦρÜνκλιν, ο οποßος Þταν κηροποιüς και σαπωνοπþλης. Παρ’ üλο που παρακολοýθησε ελÜχιστα τα μαθÞματα του τοπικοý λυκεßου, Þταν ευρÝως αυτοδßδακτος, δεßχνοντας τÝτοια αγÜπη για τα βιβλßα που μαθÞτευσε στο μεγαλýτερο αδελφü του ΤζÝιμς, ο οποßος εßχε μßα μικρÞ επιχεßρηση τυπογραφεßου. Οι διαφωνßες με τον ΤζÝιμς σýντομα οδÞγησαν τον ΜπÝνζαμιν να εγκαταλεßψει τη Βοστþνη και να αναζητÞσει την τýχη του στη ΦιλαδÝλφεια. Η υπüλοιπη ιστορßα – το πþς απü φυγÜς μαθητευüμενος Ýγινε τυπογρÜφος, εκδüτης, αρχισυντÜκτης εφημερßδας και ιδιοκτÞτης, στρατιþτης, διευθυντÞς ταχυδρομεßου, επιστÞμονας, εφευρÝτης, πολιτικüς και διπλωμÜτης – εßναι αρκετÜ γνωστÞ σε κÜθε μελετητÞ της ΑμερικÜνικης ιστορßας. Για μßα λεπτομερειακÞ αφÞγηση, αναζητÞστε την ßδια, την πλÝον διÜσημη «Αυτοβιογραφßα» (Autobiography) του Φραγκλßνου Þ την κλασικÞ του βιογραφßα απü τον Carl van Doren.
Ως νεαρüς Üνδρας, ο Φραγκλßνος εßχε Ýνα Ýντονο ενδιαφÝρον για ερωτÞματα περß της θρησκεßας και της μεταφυσικÞς. ΚÜποιες απü τις πιο τολμηρÝς του υποθετικÝς σκÝψεις περιλαμβÜνονται στο Ýργο του «Πραγματεßα επß της Ελευθερßας και της Αναγκαιüτητος, της Ευχαρßστησης και της Οδýνης» (Dissertation on Liberty and Necessity, Pleasure and Pain), γραμμÝνο σε απÜντηση του Ýργου του Γουüλλαστον «ΣκιαγρÜφηση της Θρησκεßας της Φýσης» (Wollaston - Religion of Nature Delineated). Με την προûπüθεση της ýπαρξης ενüς παντογνþστη, παντοδýναμου και πανÜγαθου Θεοý συνεπÜγεται, üπως συμπεραßνει ο Φραγκλßνος, üτι üλα üσα συμβαßνουν, συμβαßνουν με τη δικÞ Του συναßνεση. ¼,τι εμεßς οι Üνθρωποι αποκαλοýμε «κακü» δεν ανταποκρßνεται σε αυτü, üσον αφορÜ στην τÜξη του σýμπαντος κüσμου. Ο Θεüς Ýχει δþσει διÜφορες δυνÜμεις στα δημιουργÞματÜ Του, γνωρßζει πþς θα χρησιμοποιÞσουν αυτÝς τις δυνÜμεις και πρÝπει να επικροτÞσει τα απüτοκα αποτελÝσματα. Η κλοπÞ και ο φüνος (κατÜ το παρÜδειγμα του Γουüλλαστον) εßναι κατÜ συνÝπεια, εξßσου «φυσικÜ» üσο και τα αντßθετÜ τους. Ο Φραγκλßνος συνεχßζει περιγρÜφοντας μßα απüλυτα αιτιοκρατικÞ ψυχολογßα, καθþς υποστηρßζει üτι η ýπαρξη μιας αληθινÞς (μη αιτιþδους) ελεýθερης βουλÞσεως θα συνεπαγüταν ατÝλειες στον σχεδιασμü του Θεοý. Τα ανθρþπινα üντα, εξηγεß (ακολουθþντας τον Λοκ), παρακινοýνται απü την επιθυμßα να απολυτρωθοýν απü κÜθε μορφÞς δυσχÝρεια, üπου ευχαρßστηση εßναι απλÜ η αßσθηση ανακοýφισης την οποßα απολαμβÜνουμε üταν απαλλασσüμαστε απü οτιδÞποτε μας δυσκολεýει. ¼σον αφορÜ στην ανιδιοτελÞ (ανυστερüβουλη) δρÜση, εßναι απλÜ αδýνατη. Η «Πραγματεßα» τελειþνει με κÜποιες Üκρως αιρετικÝς σκÝψεις (πÜλι εμπνευσμÝνες απü τον Λοκ) σχετικÜ με την ψυχÞ και την ταυτüτητα της προσωπικüτητας.

ΚατÜ τα ýστερα χρüνια της ζωÞς του, ο Φραγκλßνος απÝρριψε την «Πραγματεßα» των νεανικþν του χρüνων (απü την οποßα μüνον εκατü αντßγραφα εßχαν τυπωθεß), ως Ýνα απü τα «παρορÜματα» της νεüτητüς του. Στην πραγματικüτητα, αυτο-ανακηρýχθηκε «αηδιασμÝνος» με τις αβεβαιüτητες της μεταφυσικÞς εν γÝνει και αφιÝρωσε τις δυνÜμεις του αποκλειστικÜ και μüνο σε πρακτικÜ ζητÞματα. Καßτοι μεγαλωμÝνος με τις ΚαλβινιστικÝς παραδüσεις του Πουριτανισμοý της ΝÝας Αγγλßας, Ýβρισκε πολλÜ απü τα δüγματα της Εκκλησßας του ακατανüητα Þ απßστευτα. Στην «Αυτοβιογραφßα» του εξηγεß üτι εßχε στραφεß προς το φιλοσοφικü θεúσμü διαβÜζοντας τις επικρßσεις εναντßον του απü τους ΟμιλητÝς του Μπüιλ, «αφοý τα επιχειρÞματα των θεúστþν τα οποßα παρÝθεταν για να τα ανατρÝψουν, μου φαßνονταν κατÜ πολý ισχυρüτερα απü τις αντικροýσεις» (σ. 114). Τα γραπτÜ θεúστþν üπως ο ΣÜφτσμπουρι και ο Κüλλινς επßσης αδιαμφισβÞτητα Ýπαιξαν ρüλο στον προσηλυτισμü του απü το θεúσμü. ¸κτοτε δεν συμμετεßχε σε καμμßα ομÜδα (αν εξαιρÝσουμε τους ΕλευθεροτÝκτονες) και εκτιμοýσε την αξßα οποιασδÞποτε δοξασßας Þ δüγματος αποκλειστικÜ και μüνον ως προς το ηθικü τους περιεχüμενο. Αυτü το οποßο ο Θεüς ζητÜ απü μας, επιμÝνει, εßναι να επιδεικνýουμε καλοσýνη προς τους συνανθρþπους μας. ΔιαγρÜφοντας τα περισσüτερα απü τα επßμαχα θÝματα της ΧριστιανικÞς πßστης, ελÜττωσε τις αρχÝς της πßστεþς του στο μικρüτερο δυνατü αριθμü, «την ýπαρξη του ενüς Θεοý, τη Δημιουργßα, τη Θεßα Πρüνοια, την αθανασßα, και την ανταμοιβÞ και τιμωρßα σε μßα μετÜ θÜνατον ζωÞ». Παρüτι συχνÜ δεχüταν επιθÝσεις ως Üπιστος και τελεßως Üθεος, φαßνεται να μην υπÜρχει λüγος να αρνηθοýμε üτι η θεúστικÞ ιδεολογßα του Þταν ειλικρινÞς.

Η ηθικÞ φιλοσοφßα του Φραγκλßνου, üπως διδÜσκεται μÝσα απü τις σελßδες του δημοφιλοýς ημερολογßου του «Φτωχοý ΡιχÜρδου» (Poor Richard), εßναι Ýνα εßδος αυτÞς της παγκüσμιας εκδοχÞς Πουριτανισμοý. Η παραδοσιακÞ Ýμφαση στην σκληρÞ εργασßα, στη φειδþ, στην εγκρÜτεια και την αυτοπεποßθηση βρßσκονται üλα εκεß, αλλÜ το βÜρος της επιχειρηματολογßας του Φραγκλßνου πÝφτει πÜντα στο να γßνει αντιληπτü üτι οι ηθικÝς αρετÝς τις οποßες υποδεικνýει, αφοροýν στην πραγματικüτητα στις δικÝς μας καλýτερες εγκüσμιες ασχολßες. Ο μüρτης κι ο μÝθυσος Ýχουν απλÜ αποτýχει να λογαριÜσουν ορθÜ, Ýχουν σφÜλλει στην χρÞση – Þ καλýτερα, Ýχουν κÜνει κατÜχρηση – των «λογισμþν» της πρüνοιας. ¼ταν ο Φραγκλßνος Ýθεσε τον εαυτü του, ως νÝο Üνθρωπο, υπÝρ του σκοποý της αναζÞτησης της επßτευξης της ηθικÞς τελειüτητας, δεν εννοεß παρÜ üτι υπÜρχουν προσüντα του χαρακτÞρα του τα οποßα θα Þταν χρÞσιμο να αναπτýξει. Το τελικü ηθικü σýστημα εßναι διαβüητα Þπιο, ιδιαιτÝρως üσον αφορÜ στο σεξ. Οι Πουριτανοß πρüγονοß του και συμπατριþτες του μüλις και μετÜ βßας θα επιδοκßμαζαν μßα ρÞση üπως την ακüλουθη: «ΣπÜνια χρÞση της γενετÞσιας πρÜξης παρÜ μüνον για λüγους Υγεßας Þ για δημιουργßα Απογüνων» («Αυτοβιογραφßα», σ. 150).

Σε πολλÜ σημεßα, η ηθικÞ του Φραγκλßνου εßναι απλÜ μßα πρþιμη εκδοχÞ του ωφελιμισμοý. ΦυσικÜ, στην þριμη ηλικßα του, τον βρßσκουμε, ως συμπρÜττοντα συγγραφÝα της ΑμερικÜνικης ΔιακÞρυξης της Ανεξαρτησßας, να μιλÜ την γλþσσα των αυτονüητων και αναφαßρετων δικαιωμÜτων, αλλÜ τÝτοιες συλλÞψεις δεν του προÝκυψαν με κÜποιο φυσικü τρüπο. ΟποτεδÞποτε θÝλει να αιτιολογÞσει Þ να αποκηρýξει Ýνα δεδομÝνο τρüπο δρÜσης, φυσιολογικÜ σκÝπτεται τις ευεργετικÝς Þ επιζÞμιες συνÝπειÝς του. Αυτü το σκεπτικü διαπνÝει τüσο τα μεγÜλα πολιτικÜ ζητÞματα, üσο και τα ζητÞματα προσωπικÞς συμπεριφορÜς. Αφοý Ýνας καλοσυνÜτος και φιλÜνθρωπος Θεüς μπορεß μüνον να θÝλει ü,τι εßναι για το καλü μας, μßα ηθικÞ βασισμÝνη στη θεολογßα πρÝπει να καταρρÝει σε μßα αντßστοιχη ωφελιμιστικÞ.

Η επιστημονικÞ εργασßα του Φραγκλßνου, üπως Ýχει καταδεßξει ο I.B. Cohen, ανÞκει σταθερÜ στην παρÜδοση του «πειραματικοý Νευτωνισμοý», στην παρÜδοση δηλαδÞ που προβÜλλεται απü το Ýργο του Νεýτωνα «Opticks» περισσüτερο, παρÜ απü το «Principia». (Πολý λßγοι απü τους επιστÞμονες του 18ου αιþνα εßχαν την ταυτüχρονη πλÞρη γνþση του Newton στη μαθηματικþς αποδεδειγμÝνη και την πειραματικþς αποδεδειγμÝνη φυσικÞ). ¸τσι, Ýργα ανθρþπων üπως ο Boerhaave, ο Gravesande, ο Hales και ο Desaguliers εμφανßζονταν περßοπτα στα νεανικÜ του αναγνþσματα. Στο τÝλος του Ýργου του «Opticks», ο Νιοýτον στην ουσßα εßχε προτεßνει μßα σειρÜ απü ερωτÞματα («Queries»), Ýνα σýνολο προτÜσεων για περαιτÝρω πειραματικÞ Ýρευνα σε τομεßς üπως ο ηλεκτρισμüς, ο μαγνητισμüς, η θερμüτητα, το φως, η συνοχÞ, η τριχοειδÞς ιδιüτητα, η χημεßα κλπ. Ο Νιοýτον ακüμη υποδεικνýει, στο «General Scholium» σε συνÜρτηση με το «Principia», üτι κÜποια απü αυτÜ τα φαινüμενα μπορεß να οφεßλονται σε Ýνα «ηλεκτρικü και ελαστικü πνεýμα» κρυμμÝνο μÝσα στους πüρους των χονδροειδþν σωμÜτων, το οποßο διεγεßρεται με την τριβÞ. ΑυτÝς οι υποδεßξεις και οι υπαινιγμοß αποδεßχθησαν γüνιμο Ýδαφος για τους εμπειριοκρÜτες του δεκÜτου ογδüου αιþνα.

Μßα Üλλη διÜσταση της επιστημονικÞς ενασχüλησης του Φραγκλßνου η οποßα μπορεß να βαφτιστεß «Νευτþνεια» επßσης, εßναι μßα τÜση την οποßα κÜποιοι μετÝπειτα ιστορικοß ονüμασαν θετικιστικÞ. Εντοýτοις, στον Φραγκλßνο üπως και στο Νιοýτον, ισοδυναμεß με κÜτι περισσüτερο απü μßα καθαρÞ διÜκριση μεταξý παρατηρÞσιμων δεδομÝνων και ερμηνευτικþν θεωριþν. Συμβουλεýει, üτι εßναι πιο σημαντικü, το να γνωρßζεις τους παρατηρÞσιμους «νüμους» στο φαινομενικü πεδßο απü το να αντιλαμβÜνεσαι τις αιτßες τους, π. χ. να συλλαμβÜνεις τις αιτßες για τις οποßες η φýση ακολουθεß τÝτοιους νüμους. «Εßναι πραγματικÜ χρÞσιμο να γνωρßζει κÜποιος üτι αν αφÞσει Ýνα κινÝζικο βÜζο στον αÝρα χωρßς να το κρατÜ, θα πÝσει και θα σπÜσει, αλλÜ το γιατß πÝφτει και γιατß σπÜει, εßναι ζητÞματα εικοτολογßας». «¸χουμε μßα πραγματικÞ επιθυμßα να γνωρßσουμε αυτÜ τα αßτια, αλλÜ μποροýμε να περισþσουμε το κινÝζικο βÜζο μας και χωρßς αυτÜ» (Van Doren, σ. 158).
Η πιο σημαντικÞ συνεισφορÜ του Φραγκλßνου στην επιστÞμη περιλαμβÜνεται σε μßα σειρÜ επιστολþν, τις οποßες Ýστειλε απü τη ΦιλαδÝλφεια στον ΠÞτερ Κüλλινσον, επιστÞμονα στο Λονδßνο, κατÜ τη διÜρκεια μßας περιüδου απü το 1747 Ýως το 1750. Σε αυτÝς τις επιστολÝς ο Φραγκλßνος συζητÜ μßα σημαντικÞ σειρÜ πειραμÜτων ηλεκτρισμοý και παρουσιÜζει μßα σýντομη περιγραφÞ μßας επαναστατικÞς νÝας θεωρßας. Πριν τη δεκαετßα του 1740, κρßσιμα φαινüμενα για Ýναν ερευνητÞ του ηλεκτρισμοý Þταν η ηλεκτρικÞ «Ýλξη» και «απþθηση» και οι περισσüτερες θεωρßες στηρßζονταν σε ρεýματα επιδÝξιων υγρþν Þ «ρευστþν» για να αιτιολογÞσουν τις παρατηροýμενες κινÞσεις. Η πιο φιλüδοξη απü αυτÝς τις θεωρßες περß ρευστþν, αυτÞ του πατÝρα ΝολλÝ, απαιτοýσε την ýπαρξη ενüς διπλοý ρεýματος δυσδιÜκριτης ýλης, μßα «συρροÞ» και μßα «εκροÞ», αντιστοßχως, προς και απü το ηλεκτρισμÝνο σþμα. (Για περισσüτερες πληροφορßες, αναζητÞστε τη «Θεωρßα των εκχυνομÝνων ρευστþν του ηλεκτρισμοý» – The Effluvial Theory of Electricity). Η ανακÜλυψη της λουγουνδικÞς λαγÞνου (του πρþτου ηλεκτροστατικοý πυκνωτÞ) Ýφερε στο προσκÞνιο μßα νÝα σειρÜ ηλεκτρικþν φαινομÝνων (λ.χ. τους σπινθÞρες) και Ýθεσε ζητÞματα τα οποßα αναπüφευκτα αποδεßχθηκαν ανυπÝρβλητα για την παλιÜ θεωρßα των ρευστþν. Εξ αρχÞς, η θεωρßα του Φραγκλßνου εßναι μßα θεωρßα περß της λουγουνδικÞς λαγÞνου.

Η πρþτη προûπüθεση της θεωρßας του Φραγκλßνου εßναι η ýπαρξη ενüς μüνου δυσδιÜκριτου ρευστοý σε üλη τη φýση, το οποßο εßχε ποικßλες ονομασßες, üπως «ηλεκτρικÞ φωτιÜ», «ηλεκτρικÞ ýλη» και, τελικÜ, «ηλεκτρικü ρευστü» και το οποßο υπακοýει σε Ýνα νüμο διατÞρησης. ¸να πιθανü μοντÝλο το οποßο υποδεικνýεται εßναι η «στοιχειþδης φωτιÜ» του Boerhaave – σßγουρα οι δýο θεωρßες παρουσιÜζουν σημαντικÝς ομοιüτητες. Ο Φραγκλßνος δεν Þταν ο πρþτος ο οποßος πρüτεινε τη διατÞρηση του ηλεκτρικοý ρευστοý (πρüγονος της σýγχρονÞς μας αρχÞς διατÞρησης του ηλεκτρικοý φορτßου), η αληθινÞ της πρωτοτυπßα αποδßδεται αλλοý. Τα σωματßδια αυτοý του ηλεκτρικοý ρευστοý, κατÜ τον Φραγκλßνο, Ýλκονται απü εκεßνα της χονδροειδοýς Þ συνηθισμÝνης ýλης, η οποßα Ýτσι συμπεριφÝρεται σαν κÜτι αντßστοιχο με «σφουγγÜρι» ως προς το λεπτοφυÝς ρευστü, αλλÜ απωθοýν το Ýνα το Üλλο. Κατ’ αυτüν τον τρüπο, κÜθε σþμα Ýχει Ýνα φυσιολογικü επßπεδο εμποτισμοý ως προς το ηλεκτρικü ρευστü – αγγßζοντας αυτü το επßπεδο, δε θα ασκεß πλÝον δýναμη σε κÜποιο διπλανü σωματßδιο του ρευστοý. Τα ηλεκτρικÜ φαινüμενα παρατηροýνται üταν αυτÞ η ισορροπßα διαταρÜσσεται, δηλαδÞ üταν, ως αποτÝλεσμα ανθρþπινης παρÝμβασης, μßα ποσüτητα ηλεκτρικοý ρευστοý μεταφÝρεται απü Ýνα ουδÝτερο σþμα σε κÜποιο Üλλο, αφÞνοντας το αρχικü με λιγüτερη απü τη φυσιολογικÞ ποσüτητα που απαιτεßται (αρνητικü ηλεκτρικü φορτßο), και το επüμενο με περισσüτερο (θετικü ηλεκτρικü φορτßο). Ο Φραγκλßνος προχþρησε, κÜπως ατυχþς, να προσδιορßσει το θετικü ως «υαλþδη» ηλεκτρισμü και το αρνητικü ως «ρητινþδη» ηλεκτρισμü – ακüμη και σÞμερα οι μαθητÝς στα σχολεßα διαμαρτýρονται üτι το βÝλος το οποßο σηματοδοτεß την κατεýθυνση του ρεýματος σε Ýνα ηλεκτρικü κýκλωμα, δεßχνει στην πραγματικüτητα προς την αντßθετη κατεýθυνση απü εκεßνη της ροÞς των ηλεκτρονßων!
Γýρω απü τα σþματα τα οποßα Ýχουν φορτιστεß θετικÜ, τα πρüσθετα σωματßδια του ηλεκτρικοý ρευστοý, εξ αιτßας της αμοιβαßας απþθησÞς τους, σχηματßζουν Ýνα εßδος νÝφους Þ «ατμüσφαιρας». ΑυτÝς οι ατμüσφαιρες κατÜ κÜποιον τρüπο μεσολαβοýν στις αμοιβαßες απωθÞσεις μεταξý θετικÜ φορτισμÝνων σωμÜτων. Το πþς ακριβþς υποτßθεται üτι συμπεριφÝρονται υπ’ αυτÝς τις συνθÞκες, δεν εßναι ξεκαθαρισμÝνο. Αν και η θεωρßα του Φραγκλßνου προûποθÝτει δυνÜμεις μικρÞς εμβÝλειας να επενεργοýν απü απüσταση (þστε να ερμηνευθεß η ελαστικüτητα του ηλεκτρικοý ρευστοý) φαßνεται να μην Þταν ικανοποιημÝνος με την αποδοχÞ της δρÜσης απü απüσταση μεταξý οπτικþς παρατηροýμενων σωμÜτων. Το πþς τα αρνητικþς φορτισμÝνα σþματα – τα οποßα, σýμφωνα με αυτÞν τη θεωρßα, δεν σχηματßζουν ατμüσφαιρες – μποροýσαν επßσης να απωθοýν το Ýνα το Üλλο, Þταν αινιγματικü για τον Φραγκλßνο. ΠαραδÝχθηκε το γεγονüς, αλλÜ Ýπρεπε να περιμÝνει για την τροποποßηση της θεωρßας του ενüς ρευστοý απü τον Aepinus και για τη θεωρßα των δýο ρευστþν του Symmer, για να του δοθεß η εξÞγηση.
Απ’ την στιγμÞ κατÜ την οποßα κÜποιο ανθρþπινο τÝχνασμα Ýχει δημιουργÞσει μßα ανισορροπßα στην κατανομÞ του ηλεκτρικοý ρευστοý, η φýση θα πασχßσει να αποκαταστÞσει την ισορροπßα – π.χ. θα δημιουργηθεß κÜποιας μορφÞς ηλεκτρικÞ τÜση. Ο Φραγκλßνος επιμÝνει üτι η λουγουνδικÞ λÜγηνος δεν περιÝχει περισσüτερο ηλεκτρικü ρευστü üταν φορτßζεται απü üταν εßναι αφüρτιστη, απλþς Ýχει αλλÜξει η κατανομÞ του φορτßου. ΑυτÞ η εξÞγηση με τη σειρÜ της προûποθÝτει üτι το γυαλß της λαγÞνου (του βÜζου) εßναι αδιαπÝραστο απü το ηλεκτρικü ρευστü – καßριο σημεßο παρÝκκλισης απü προηγοýμενες θεωρßες. ¼μως αυτü Ýχει νüημα μüνον δεδομÝνης της σαφοýς διÜκρισης μεταξý της μετÜδοσης του ηλεκτρισμοý και της επαγωγÞς: το επιπλÝον ηλεκτρικü ρευστü στο θετικÜ φορτισμÝνο ανüδιο θα πρÝπει να μη δýναται να διαρρεýσει απÝναντι, στο αρνητικÜ φορτισμÝνο ανüδιο, αλλÜ θα πρÝπει να ασκεß απωθητικÝς δυνÜμεις εξωθþντας το ηλεκτρικü ρευστü μακριÜ απü αυτü το ανüδιο. Ο Φραγκλßνος Ýφτασε πολý κοντÜ στο να κατανοÞσει πλÞρως αυτü το σημεßο, με τη βοÞθεια κÜποιων σημαντικþν πειραμÜτων του Τζον ΚÜντον.
Ο Φραγκλßνος παρατÞρησε üτι η φüρτιση στο ηλεκτρικü ρευστü εßναι ιδιαßτερα Ýντονη γýρω απü αιχμηρÜ σημεßα. ΕÜν κÜποιος αναζητÜ Ýναν εýκολο τρüπο για να βγÜλει σπινθÞρες απü Ýνα ηλεκτρισμÝνο σþμα, δεν Ýχει παρÜ να χρησιμοποιÞσει μßα βελüνα. ¼μως, ο Φραγκλßνος εßχε παρατηρÞσει επßσης, üτι οι ηλεκτρικοß σπινθÞρες εμφÜνιζαν Ýναν αριθμü εντυπωσιακþν ομοιοτÞτων με το (απü κÜθε Üποψη) μÝγιστο φαινüμενο του κεραυνοý. Το 1749, κατÝγραψε Ýναν κατÜλογο δÝκα τÝτοιων σημεßων ομοιüτητας (Priestley, σ. 209 – 210). Συνεπþς, εÜν οι σπινθÞρες Ýλκονται προς τα αιχμηρÜ σημεßα, γιατß üχι και οι κεραυνοß; ¸τσι, του γεννÞθηκε η ιδÝα για το κοντÜρι του αλεξικÝραυνου. Η πρþτη πειραματικÞ επαλÞθευση Ýγινε απü τους Dalibard και Delor στο Marly, της Γαλλßας, το ΜÜιο του 1752. Ακολοýθησαν πολλÝς αντßστοιχες επιβεβαιþσεις πολý γρÞγορα. Ο ηλεκτρισμüς απü απλü εργαστηριακü φαινüμενο εßχε γßνει το μεγÜλο παγκüσμιο γεγονüς. Το αλεξικÝραυνο Ýτυχε ενθουσιþδους υποδοχÞς ως Ýνα ακüμη παρÜδειγμα του Βακωνιανοý αξιþματος üτι η γνþση εßναι δýναμη και ο Φραγκλßνος Ýγινε ιδιαßτερα προσφιλÞς ως νÝος ΠρομηθÝας, ο οποßος εßχε κλÝψει τη φωτιÜ απü τους ουρανοýς. Το 1753 τιμÞθηκε με το ΜετÜλλιο Copley της ΒασιλικÞς Εταιρεßας. Το 1756 Ýγινε Εταßρος. Αργüτερα, το 1773, αναγορεýθηκε σε ξÝνο εταßρο της ΠαρισινÞς Ακαδημßας Επιστημþν.
Τα επιστημονικÜ ενδιαφÝροντα του Φραγκλßνου κατÜ κανÝναν τρüπο δεν περιορßζονταν στον ηλεκτρισμü. Ενδιαφερüταν επßσης και για τη μελÝτη της θερμüτητας, γρÜφοντας σημαντικÝς διατριβÝς για την απορρüφηση και μετÜδοση της θερμüτητας. ¸δειχνε σαφÞ προτßμηση σε μßα στοιχειþδη θεωρßα περß της θερμüτητας, σε αντßθεση με την αντßπαλη κινητικÞ θεωρßα – κατÜ την ορολογßα διÜκρισης του Schofield, εßναι περισσüτερο «υλιστÞς» παρÜ «μηχανοκρÜτης». Στην οπτικÞ, Þταν ευθýς επικριτÞς της Νευτþνειας μοριακÞς θεωρßας του φωτüς, υποστηρßζοντας üτι η αμελητÝα ορμÞ των ακτßνων του φωτüς και η κατÜ τα φαινüμενα σταθερÞ μÜζα του ηλßου εßναι ασýμβατα με τη μοριακÞ θεωρßα. ¢λλοι τομεßς μακρüχρονης ενασχüλησης Þταν η μετεωρολογßα και η ωκεανογραφßα. ¼μως αναμφßβολα, η φÞμη του Φραγκλßνου ως επιστÞμονα εδρÜζει σθεναρÜ επß της εργασßας του στον ηλεκτρισμü.

Ο Φραγκλßνος Þταν, πÝρα απü κÜθε αμφισβÞτηση, μßα απü τις μεγαλýτερες μορφÝς του Διαφωτισμοý. ΠραγματικÜ, εßναι δýσκολο να τον φανταστοýμε σε οποιαδÞποτε Üλλη χρονικÞ περßοδο. Ο μακροχρüνιος βßος του, η ευρýτητα των ενδιαφερüντων του και το μÝγεθος του Ýργου του τον θÝτουν σε μßα σχεδüν μοναδικÞ θÝση στην σκÝψη του δεκÜτου-ογδüου αιþνα. Τον συναντοýμε να εισαγÜγει μßα νÝα προσÝγγιση στην επιστÞμη του ηλεκτρισμοý, να Ýλκει κεραυνοýς απü τα ουρÜνια, να εφευρßσκει γυαλιÜ (διπλοεστιακÜ) και μουσικÜ üργανα (στο σýνδεσμο εδþ μπορεßτε ν' ακοýσετε τη γυÜλινη αρμüνικα - glass harmonica - του Φραγκλßνου), να κηρýττει θρησκευτικÞ ανοχÞ και κοσμικÞ σοφßα στους Αμερικανοýς, επιχειρηματολογþντας για τα δικαιþματα του ανθρþπου σε μονÜρχες και σημαßνοντες πολιτικοýς, να συνδρÜμει τη γÝννηση ενüς νÝου Ýθνους και να κÜνει φßλους οπουδÞποτε κι αν πÞγαινε.



Zadok the priestess 

Βιβλιογραφßα
Andrew Pyle, Το Λεξικü των Βρετανþν Φιλοσüφων του ΔεκÜτου-ογδüου Αιþνα, 2 τüμοι – Thoemmes Press, 1999
Οι ΔιατριβÝς του Benjamin Franklin, εκδ. L.W. Labaree και W.B. Willcox, 26+ τüμοι (New Haven, Connecticut, 1959-).
Τα Κεßμενα του Benjamin Franklin, εκδ. Albert H. Smith, 10 τüμοι (New York, 1905-1907).
Πραγματεßα επß της Ελευθερßας και της Αναγκαιüτητος, της Ευχαρßστησης και της Οδýνης (1725).
ΠειρÜματα και ΠαρατηρÞσεις επß του Ηλεκτρισμοý, εκδ. με μßα ΕισαγωγÞ απü τον I. Bernard Cohen (Cambridge, Mass., 1941).
Autobiography (New Haven, Connecticut, and London, 1964).

¢λλα ΣχετικÜ ¸ργα
Priestley, Joseph, Η Ιστορßα και Παροýσα ΚατÜσταση του Ηλεκτρισμοý, 3η Ýκδοση (1775), σ. 191-229.

ΠεραιτÝρω ΜελÝτη
Clark, R.W., Benjamin Franklin: A Biography (New York, 1983).
Cohen, I. Bernard, Franklin and Newton (Philadelphia, 1956).
Benjamin Franklin’s Science (Cambridge, Mass., 1990).
Heilbron, J.L., Electricity in the 17th and 18th Centuries: A Study of Early Modern Physics (Berkeley and Los Angeles, California, 1979).
Home, R.W., «Franklin’s Electrical Atmospheres», British Journal of the History of Science, vol. 6 (1972-3), pp. 131-51.
The Effluvial Theory of Electricity (New York, 1981).
Home, R.W. and P.J. Connor (trans.), Aepinus’ Essay on the Theory of Electricity and Magnetism, με σχüλια (Princeton, New Jersey, 1979).
Schofield, Robert E., Mechanism and Materialism: British Natural Philosophy in an Age of Reason (Princeton, New Jersey, 1970).
Van Doren, Carl, Benjamin Franklin (London, 1939).
Wright, Esmond, Franklin of Philadelphia (Cambridge, Mass., 1986)
Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε την σχετικÞ συζÞτηση στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

< Προηγοýμενη